Alagút szindróma

Kálbori Zsolt

Első ránézésre, úgy gondolhatja az ember, hogy ehhez mély építészeti tudás kell, hogy megértse, hogy miről is szól ez a cikk, de ez messze nem így van. Sőt, aki ilyen jellegű tünetekben szenved, talán már nagyon is tisztában van azzal, hogy miről van szó. Arról azonban még talán nincs tudomása, hogy maga is tud tenni annak érdekében, hogy ebből ki gyógyuljon.

Kezek, ujjak zsibbadása

Az egyik leggyakoribb alagút szindróma a kezeinket érinti. Valójában – pontosítva – carpalis alagút szindrómának hívják. Ez jelzi, hogy ez a probléma a csukló tájékán jött létre. Mint sok más tünet a szervezetünkben, ez sem drasztikusan egyik napról a másikra alakul ki, de miután kis dolgokra nem adunk, így ezzel is el tudjuk húzni az időt egészen addig, amíg már igazán kellemetlen tüneteket produkál.

Az első tünet az ujj zsibbadása, kéz vagy csukló fájdalom szokott lenni, majd éjszaka felerősödnek ezek a tünetek. Reggel zsibbadt, nehezen hajlítható ujjakkal kelhet, ami egy kis átmozgatásra szűnik, és nap közben nem is nagyon okoz panaszokat. 

Eddig a pillanatig sokan még nem is tesznek semmit annak érdekében, hogy ez ne legyen rosszabb, mert még elviselhető! Mikor már nap közben is jelentkeznek a tünetek, akkor már jobban fel figyelnek rájuk, mert ez már zavaró. Ilyenkor az éjszakák még rosszabbá válhatnak. Az egész kéz lezsibbad, nem csak az ujjak. Sokszor oly mértékig, hogy fájdalmassá is válhat, e miatt felébrednek és sokszor fel is kell kelni, kirázni belőle a zsibbadást.

Rosszabb esetben előfordulhat, hogy már nap közben is erős zsibbadások jelentkezhetnek, olyan szintig, amikor már a tárgyak fogása, az egér használata, az evés stb. nehézzé válik vagy a tárgyak ki esnek a kézből mert zsibbadt és nem érzed, hogy mennyire kell fogni őket. Ilyenkor egy látogatás az orvoshoz, sokszor azzal végződik, hogy sebészetre utalják, ahol természetesen a műtétet fogják javasolni, hiszen ott ezzel foglalkoznak.

Sajnos van, hogy bveigazolódik, és tényleg túl sokáig várt az illető és már drasztikusabb beavatkozással kell felszabadítani az idegeket. Hiszen erről van szó az alagút szindrómánál, hogy a két áthidaléó idegnek (nervus ulnaris és nervus radialis) nincs elég helye az összezsugorodott szalag miatt.

 

De tényleg a műtét az egyetlen megoldás?

Véleményem szerint nem – csak ezt nem szokták elmondani – vagy nem is tudják, de tornával, mozgatással, nyújtással javítani lehet az állapoton, sőt meg is gyógyulhat. Ilyen az emberi szervezet, képes magát helyre állítani, de ehhez, módosítani kell azokon a tevékenységen, amik kiváltották az eredeti tünetet, vagy legalább olyan tevékenységet kell mellé rakni, ami ellensúlyozhatja azoknak a kártékony hatását.

Aki nem tudja el kerülni a számítógépezést, egérhasználatot, vagy más olyan munkát végez, amihez a kezeit kell, hogy egy bizonyos pozícióban tartsa nap mint nap, annak inkább időt kell szakítania arra, hogy ellentétes mozgásokat is végezzen a kezeivel.

Nálam a rendelőben mozgást, nyújtást mutatok, sőt sokszor dolgozok a nyak-váll-hát régión is, mikor ilyen tünetek vannak, független attól, hogy nincsen fájdalmad ezeken a területeken, mert minden ideg a felső végtagok irányába halad, a nyak és váll felső részéből kiindulva. Fontos, hogy minden terület egyre jobban működjön, ahhoz, hogy gyógyulni tudjon a szervezet.

  

Hogyan segíts magadnak otthon és a munkahelyeden?

Kezdd azzal, hogy rendszeresen ki nyújtod az alkarjaidban lévő izmokat, főképpen azokat, amelyekkel a csuklódat magad felé hajlítod. Ezt tedd úgy, hogy ujjaid magad felé fordítva, egy kifelé irányuló csavarással, tedd az asztalra, vagy ágyra, majd nehezedj rá olyan mértékig, amit képes vagy elviselni. Figyelj oda arra, hogy kinyújtva tartsd a könyököd. Tartsd így 10-15 másodpercig, ezt ismételd 3x. 

Mint minden tornánál érvényes:

Bizonyos szabályokat be kell tartani. Hogyha fáj, értékeld, hogy milyen jellegű és mértékű a fájdalom, és ennek megfelelően módosíts a gyakorlaton, vagy hagyd abba. Mindig lehet könnyíteni vagy nehezíteni egy feladaton. Ha az előző nehéznek tűnt, akkor könnyíts, például ne nehezedj annyira rá, ha pedig elviselhető volt, akkor meg próbálhatod azt is, hogy csak egyik kezedet helyezed ebbe a pozícióba, majd egy ujjad a másik kezeddel megemeled, így fokozva annak nyújtását. Menj végig minden ujjadon. Majd cserélj kezet.

Független attól, hogy melyik kézben van a zsibbadás, érdemes mindkét kezet nyújtani. Ha az egyik lényegesen rosszabb mint a másik, akkor végezheted a nyújtásokat 2:1 arányban.

Ha nincs asztal vagy ágy a közelben, akkor falnak dőlve is elvégezheted vagy a kezeid egyenként a levegőben kinyújtva. Ilyenkor a hüvelykujjadat kissé nehezebb a többihez hozzá fogni, de ezt akkor végezzük külön.

Egy másik karerősítő mozgászsibbadás ellen: Szintén egy asztalra támaszkodva, vagy négykézláb állva próbáld egyszerre, majd egyenként megemelni az ujjaid és tartsd úgy 10-15 másodpercig.

Figyelj oda arra, hogy a tenyered mindig legyen az asztalon vagy talajon. Ennél a gyakorlatnál az alkarjaidnak a felső/hátsó részét fogod nagyon igénybe venni, erősíteni. Pont az ellentéte a legtöbb munkánál használt alsó/első résznek.

Kiegészítésként a rendelőben a csukló, alkar, váll és nyak kimozgatásában segítek, még akár kinezio-tape-et is tudunk alkalmazni.

A változások, nem azonnaliak, de a kialakulásuk sem volt az. Adj időt magadnak, hogy gyógyulhasson a szervezeted. Fontos a gyakorlatokat minden nap többször elvégezni, mert azzal, hogy azt elolvastad és tudomást vettél arról, hogy meg tudsz gyógyulni, még nem változott semmi más a minden napjaidban. A változás legyen az, hogy el kezded a gyakorlatokat csinálni.
Javaslom, hogy naponta 3-5x nyújts és, minden egyes nyújtás tartson 10-15 másodpercig és ugyan ennyiszer végezz erősítést, mikor az ujjaid felemeled az előbb leírtak szerint.

Azonnali segítség a fájdalom leküzdésében!

Mutatunk Neked 4 gyakorlatot derékfájásra. Kérd az ajándék e-bookot!